sobota 27. srpna 2011

Santorini a kaldera

Dovolenou jsem strávila na Santorini a tam jsem po prvé viděla kalderu.
(toto jsem našla, zadáno pro slovo kaldera ve vyhledávači)
"Kaldera je rozsáhlým destruktivním vulkanickým tvarem kruhovitého nebo eliptického tvaru, jehož rozměry se v průměru pohybují mezi 1-50 km, ale mohou dosahovat až 100 km. Vznik kaldery se svázán s přítomností magmatického krbu v malé hloubce pod zemským povrchem. Když při sopečné aktivitě dojde k jeho vyprázdnění, oslabí se soudržnost nadloží a následuje propad výše položeného materiálu do vyprázdněného prostoru krbu následkem vlastní váhy. Těmito dvěma základními znaky - tj. rozlohou a mechanismem vzniku - se kaldera liší od příbuzného destruktivního tvaru, kráteru, kruhovité depresi menších rozměrů (do 1 km), která vzniká rozšířením jícnu ve vrcholové části sopky při explozivní erupci."
Zatím nic tak fascinujícího jsem neviděla, byla jsem obohacena o pohled na moře, které se vlní v kaldeře a energie této vody se nedá s ničím jiným srovnat.
Druhé obohacení přišlo v podobě snu, který mě naplnil silným citem. Ostrov Santorini je spojením slov Irena a svatá a znamená ostrov svaté Ireny. Teď dva týdny po návratu jsem měla sen. Moje kmotra se jmenovala Irena. Umřela náhle a nečekaně v roce 1989. Moc se mi po ní stýskalo, jako dítě mě velmi milovala a já to po celou dobu jejího života věděla, byla mojí životní kotvou. 
Ve snu jsem jí navštívila, pěkně jsme si povídaly a pak jsme se rozloučily. Ráno jsem byla velmi vyrovnaná, šťastná. Stejně jako když jsem se dívala na moře v kaldeře. Klid a štěstí.
Děkuji snu za toto setkání. Cantadora

Žádné komentáře:

Okomentovat