čtvrtek 10. února 2011

obeť, tyran, zachránce


Podle transakční analýzy máme ve vztazích 3 role:

oběť, tyran, zachránce.

Příležitostně se ocitáme v každé z nich, ale jeden typ role je nám nejbližší. Role Oběti přináší pocit, že jsme čistí a nevinní, za nic nemůžeme, svět je ohrožující a potřebujeme zachránit. Na tohle čeká Zachránce, který se cítí nejlíp, když může pomáhat a tak si udržovat dobrý sebecit, cítí se silný a užitečný. Tyran nás poučuje, kritizuje a denně nám podsouvá, jaký je svět strašný. Kdyby se nám podařilo mu to vyvrátit, vrátí nám tuhle zmařenou partii své hry vyvoláváním pocitů viny a strachu.

Při skupinové práci se sny se nás zmocňuje naše ego se svými rolemi. Jdeme přes odpor, abychom se dostali k esenci snu. Slýchávám:

- oběť : "Mně bylo líp, když jsem se sny nepracovala, ale teď když jsem začala, se mi všechno hroutí, ztrácím se..." (zachraň mě)

- zachránce: "Ty mi tak pomáháš, ale co můžu udělat já pro tebe?" (abych se cítila dobře potřebuji pomáhat já tobě...)

- tyran: "Vyprošuji si, abys mi něco říkala, protože mě hodnotíš, urážíš mě..." (chci to tady mít pod kontrolou, řídit to a hodnotit chci já ...).

Někdy jsou ty hry tak intenzivní, že reaguji na to taky nějakou rolí a pak hrajeme společně hry našeho ega.

Důvod proč pracuji se sny je, že se daří při snové práci docela rychle oprostit od vědomých přesvědčení a najít vnitřní skryté pravdy. Občas to celé vezmou do rukou naše vztahové role, zmocní se nás nevědomí. Chvíli to trvá, než pochopím co to hrajeme za hry. Pro mě je signálem to, že cítím prázdnotu. Duše byla v tu chvíli umlčena.

Podle Christel Petitcollin v knize : Oběť, kat a zachránce ve vztazích a komunikaci.

"Psychologickou hru můžeme poznat podle následujících znaků:

- dosáhli jsme opaku toho, co jsme chtěli.

- máme pocit, že jsme marnili energii výměnou neplodných, popuzujících řečí.

- uzavíráme vztahové klání a máme přitom dojem, že jsme se nechali nachytat.

- vždycky se vrací na přetřes jedno a totéž téma, aniž by ovšem bylo na konci interakce vyřešeno."

Budu věnovat ve skupinách zvýšenou pozornost těmto rolím, aby nekontaminovali naši práci.

Píšu o tom, protože je to součást skupinové práce. Kdo chodí do snové skupiny, ví o čem píšu.

Musíme s tím počítat.

Nemusíme tyhle hry hrát.

Můžeme vzít zodpovědnost za sebe do vlastních rukou a nedávat nikomu moc, aby rozhodoval o našich pocitech. Dobrou noc. Cantadora








Žádné komentáře:

Okomentovat