sobota 29. dubna 2023

Beltaine


Jsem městský člověk, přírodu miluji tím renesančním způsobem obdivu a krásy, kterou vlídná příroda nabízí. Ale před surovostí a obtížemi v přírodě se utíkám do bezpečí domova nebo kavárny. Není to ani dobré ani směšné. Vnímám i tuhle stránku přírody a velmi si vážím lidí, kteří v přírodě žijí a znají její různé podoby, nevyhýbají se tomu. Zůstávají v její lůně bez zbabělosti a strachu z toho. Trochu mi to připomíná mojí práci terapeutky, takto žiju s dušemi, které provázím vším, co je potřeba otevřít, poznat a přijmout, aby se člověk zocelil a žil se sebou v míru. Takže moje přírodní část se toulá přírodou duše, ne venku na Matičce zemi. Zítra bude filipojakubská noc, pálení čarodejnic. Krásný čas hodit do ohně a nechat odejít to, čo je potřeba pustit, zbavit se toho jako se had zbavuje staré kůže.

Starý gaelský svátek Beltaine spojený s vyháněním dobytka na pastvu a zapalováním ohňů (u nás Valpuržina noc), den před prvním májem má i svoji modlitbu za požehnání. Tady je, jako úcta ke všem předkům, kteří s přírodou byli spojeni silným poutem.

Požehnej trojná pravdo a šlechetnosti,

mně, mé choti i maličkým,

mým křehkým dětem a jejich milované matce, co vede je

voňavou plání, šťastnou horskou pastvinou,

voňavou plání, šťastnou horskou pastvinou.

 

Všem v mé domácnosti a všemu, co vlastním,všem kravám a plodinám, všem stádům a veškerému obilí,od Dušiček po Beltain,požehnej vzkvétajícím a prospěšným blahem.Od moře k moři a každému ústí řeky,od vlny k vlně a hloubkám vodopádu. Ať tři osoby převezmou vše, co mi patří,ať důvěry hodná Trojice zachová mě v pravdě;a nakrm moji duši Pavlovou promluvou,a ochraňuj mé drahé pod křídly své slávy, 

a ochraňuj mé drahé pod křídly své slávy. Požehnej všemu a všem,vlož na nás Kristův kříž s mocí lásky,dokud nespatříme zemi radostnou,

dokud nespatříme zemi radostnou.Až dobytek z chléva půjde, až ovce z ohrady vycházet budou, až kozy do kopců mlhou zahalených stoupat budou, ať péče Trojice je následuje,ať péče Trojice je následuje. Ty, který jsi mě na počátku stvořil,poslyš mě a tady buď, když na kolena k tobě padám,každého rána, večer co večer, já bedlivýv Tvé společnosti, Bože života,v Tvé společnosti, ó Bože života. čerpáno z knihy Síla krkavce a moudrost hada od Noragh Jones.Tak ať vaše sny mají sílu. Cantadora