pátek 21. dubna 2023

Básně vnitřního smyslu od Rúmího


 báseň str. 169

Byl jsem toho dne, kdy jména nebyla,

ani známky existence, jež by jména nosila.

Mnou vzniklo pojmenování, mnou vznikla jména.

V onom dni, kdy slůvka "já" či "my" nic nevyjevila, 

zřel jsem cípek kadeře miláčka,

krásnou kadeř, jež se dosud neobjevila.

Prohlédl jsem usilovně kříž a křesťany,

na kříži tu nebyl, duše marně po něm toužila.

Zašel jsem do modlitebny ve starém světě, 

ani stopa se tu po něm nezrcadlila.

Zašel jsem do Herátu a Kandaháru, do hor,

v údolích a výšinách jenom mlha proudila.

Vydal jsem se tedy na vrch hory Káf

kromě fénixova hnízda ničím neokouzlila.

Uzdu žádosti jsem vedl do Káby,

 u starých ani u mladých stopa po něm nebyla.

Tázal jsem se po něm u Ibn Síny,

schopnost Ibn Síny však tu nepostačila.

Došel jsem pak do místa "vzdálenosti dvou luků",

ani na vynikajícím místě šlépěj nezbyla.

Pohlédl jsem tedy do vlastního srdce - 

ano, tam ho moje duše, tam ho spatřila.

Kromě Šamse z Tabrízu, člověka s čistou duší,

není, koho láska by tak zmámila a opila.

z básní Rúmí: Masnaví

1 komentář: